Sűrű, sötét erdő

Lapról lapra, képről képre, bokortól bokorig.

Friss topikok

  • qscgu: nem lattam a filmet es nem olvastam a konyvet, ez viszont megakasztott. "A traumákból ugyanis nem... (2010.04.15. 16:50) Walker, Spilberg, PC

HTML

Daróczi

2010.04.04. 11:50 | tsetten | Szólj hozzá!

Mindent megtettem, hogy távol tartsam magamtól a nagyhetet (kisbetűvel). És a Nagyhét utánam jött, mindent kitöltött. Egész héten kísértettek azoknak az időknek a képei, amikor még gyerekkoromban, önszántamból, egyedül jártam misére, a húsvét előtti héten minden nap. Már nem tudom, hogy a gyergyói, vagy a szatmári templom stációi rögzültek, vagy valami egészen hely és idő nélküli képek, képzeltek, önkényesen összálló rajzolatok. Minél inkább fordítottam el a fejem, annál inkább vált uralkodóvá a látvány. Csütörtökön előre megfontoltan, akaratosan mentem el a Jazzbe. Rossz érzésem volt, éreztem, hogy a saját  makacs, demonstratív élniakarásom teljesen más irányba sodor, mint amerre haladni akarok.

Nagycsütörtöki mulatság volt: kevés, mindenre elszánt ember verődött össze a torz zenében. A tömegben is folyton egyedül maradtam, mórikáltam magam, hogy ez jó így, hogy alaptalan és céltalan a nagycsütörtöki szorongás. Minél inkább ringattam magam, annál statikusabbá, elmozdíthatatlanná váltak a visszakísértő stációk.

Pénteken reménykedni kezdtem, hogy jön majd valami, ami elmossa ezt a hetet, ezt a történtetet. A történetet. A képeket, amelyek nem az én képeim, amelyek mégis az én retinámat sajátítják ki, az én emlékeimet terhelik, az én képzeletem által élnek. Gazdatest vagyok, erre gondoltam.

Szombaton jött Daróczi öngyilkosságának a híre. Már megtanultam, hogy az öngyilkosság racionalitása öntörvényű és önműködő. Az öngyilkosság hosszú rítus,messzire, másként elérhetetlen terekbe vezet.

Mondják, hogy Daróczi halálára nincsenek magyarázatok. Persze hogy vannak válaszok, a halál maga a válasz. Az ember élet feltelik kérdésekkel, vagy inkább formát ölt az az egyetlen kérdés, amit minden létezés hordoz, és amikor végső formájára talál, akkor a halál adja meg rá a választ. Vagy saját halálunkkal adunk rá választ. És Daróczi kérdései most váltak teljessé.

Hány kérdés egy élet? Mennyire a sajátjaink makacsul visszatérő képeink, stációink? Az elfordulni akarásunk mennyire tartozik hozzánk? Az odafordulás mennyire lehet teljes, és mennyire lehet a miénk? Mennyire lehet belátni a beláthatatlant?

Eszembe jutott a tavaly nyár, gyilkos forróságával, zaklatottságával, az üldözés és a menekülés élményeivel. A felismeréssel, hogy menekülni nem tudok, és nem akarok. Az azonosulás vágyával. A kívülállás lehetetlenségével.

Daróczi emlékére a Rádió C-t hallgattam egész délután. Mindenféle rendű és rangú cigányzenét. Különböző dialektusokat, hamisítványokat és autentikus dallamokat. Takarítottam közben, ez adott ritmust és lendületet. Munkadal - ez jutott eszembe, a szocreál tanítás arról, hogy a művészet a munka eszköze és kiteljesedése, a nembeliség érzéki tapasztalata és reprezentációja. Lám, megtanultam annak idején a leckét:)

Így kapott értelmet, nagyszombaton a nagycsütörtök. A dallamokba, a ritmusokba, a tiszta képletekbe és fals torzókba való belehelyezkedés képessége, a kívülrekesztettség és benneállás kettőssége. Kérdéstől kérdésig.

A bejegyzés trackback címe:

https://bozot.blog.hu/api/trackback/id/tr491893580

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása